Κατάργηση ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ και το νέο νομοσχέδιο για την μεταγυμνασιακή εκπαίδευση
Γράφει ο ΚΑΙΣΑΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Όσο κι αν προσπάθησαν οι διάφορες κυβερνήσεις τη μεταπολιτευτική περίοδο με τη δημιουργία των τεχνικών επαγγελματικών λυκείων δεν κατάφεραν να μοιράσουν τους μαθητές μεταξύ της γενικής και της τεχνικής εκπαίδευσης. Το αποτέλεσμα ήταν η απόλυτη συσσώρευση μαθητών στη γενική εκπαίδευση και εν συνεχεία στην ανώτατη. Η αδυναμία της χώρας να απορροφήσει στη συνέχεια τους πολυάριθμους και με υψηλά προσόντα πτυχιούχους είχε ως αποτέλεσμα τη διόγκωση της ανεργίας στους νέους η οποία μάλιστα στη σημερινή περίοδο κρίσης που διανύουμε έχει εκτοξευθεί σε ποσοστά της τάξης του 50%.
Καθένας μπορεί να αντιληφθεί ότι αυτή τη στιγμή κρίνεται επιτακτική η ανάγκη στήριξης και ανάπτυξης της τεχνικής εκπαίδευσης. Αντί αυτού το υπουργείο παιδείας ανακοινώνει αιφνιδιαστικά την κατάργηση 46 ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ οι οποίες είναι από τις μαζικότερες στη δευτεροβάθμια τεχνική εκπαίδευση καθώς την προηγούμενη χρονιά τις είχαν επιλέξει 17.000 μαθητές.
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι ειδικότητες του τομέα υγείας που καταργήθηκαν ήταν βασικός λόγος εισροής μαθητών στην τεχνική εκπαίδευση .Οι λόγοι της κατάργησης των ειδικοτήτων είναι προφανείς και αφορούν τον εξορθολογισμό των δημοσίων δαπανών και ας προσπαθούν να το παρουσιάσουν ως μέρος του νομοσχεδίου για τη μεταγυμνασιακή εκπαίδευση.
Όμως αν το σκεφτούμε καλύτερα θα καταλάβουμε ότι με το νομοσχέδιο θέλουν στην ουσία να ανασχέσουν την αναμενόμενη μαζική ροή μαθητών προς το γενικό λύκειο μετά την κατάργηση των δημοφιλών ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ. Αυτό διότι δημιουργεί στο γενικό λύκειο από την Α’ έως τη Γ’ τάξη ,έναν εξεταστικό μαραθώνιο, αφού ο βαθμός προαγωγής της Α’,Β’,Γ’ τάξης , συνδιαμορφώνει τον βαθμό πρόσβασης μαζί με τα 4 πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα μετά το πέρας της Γ’ λυκείου.
Αν δούμε πάλι το νομοσχέδιο διαβάζουμε με απορία ότι ακόμα και για την Α’ τάξη του επαγγελματικού λυκείου έχουμε εξετάσεις με 50% θέματα από τράπεζα θεμάτων και 50% από τον διδάσκοντα. Το γεγονός αυτό δεν μπορεί να έχει άλλη εξήγηση από το ότι ένα τμήμα μαθητών πρέπει να κατευθυνθεί στις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης και στα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης.
Ας κατανοήσουν στην ηγεσία του υπουργείου παιδείας ότι οι μαθητές πρέπει να επιλέγουν τύπο λυκείου (γενικό ή τεχνικό ) ανάλογα με τα όνειρα που έχουν για το μέλλον τους και όχι ανάλογα με τους εφιάλτες που τους δημιουργούμε.